En stylings olika delar
Många tror att styling är ett ganska enkelt jobb där man går runt och fluffar kuddar, men fluffandet är kanske två procent i vår process. Våra jobb kommer ofta från mäklare som har en bostad att sälja, men där både kund och mäklare är intresserade om en styling skulle höja värdet på bostaden. Så det första steget är ett samtal från mäklare, en kunds nummer och sedan ett besök i kundens bostad. Vi gör en behovsanalys, fotar, mäter och uppskattar pris.
Efter en godkänd offert går vi igenom fotona och börjar planera. Kunden får en plocklista över vad som ska vara tas bort och vad som ska finnas kvar. Sen börjar vår kreativa process där vi från planritning, lägenhetens uppbyggnad och rekvisitan som finns på vårt lager börjar möblera och inreda lägenheten mentalt. Vi börjar alltid i det största rummet för att måla upp en tydlig bild över vilken stil och färgskala vi ska jobba med. Vi lägger ihop textilier, testar stilleben och packar rum för rum. Detta är den största delen i vår styling process och också den som tar längst tid.
Vi använder oss alltid av en eller två killar som hjälper oss med transporten och de tunga lyften. Vi ser det som en investering att inte bära tunga saker själva som kan ge oss skador eller slita ut oss. Vi får dessutom extra tid i lägenheten när vi kan börja packa upp så fort första kartongen passerat dörren. Ofta tar stylingen på plats bara några timmar och kunder förvånas ofta över att det går så snabbt. Men det beror på att vi vet exakt var allt ska vara och det är egentligen bara att ställa ut inredningen och se till att inget är skrynkligt. Ofta är bilden i huvudet en kopia på hur det blir i verkligheten, men ibland får vi såklart vända på en soffa eller byta ut en tavla. När vi är klara fotar vi lägenheten och levererar bilderna till mäklaren. När lägenheten sen är såld hämtar vi all rekvisita, packar ner, killarna bär allt igen, vi kör hem, packar upp och ställer tillbaka allt på sina hyllor.
Det ligger många timmar bakom de vackra bilderna som på Hemnet ska locka till sig så många intressenter som möjligt. Men för oss har varenda projekt vi gjort slutat i nöjda kunder, nöjda mäklare och fantastiska bilder. Många objekt har sålts innan visning och ofta många hundra tusen i budgivning. Styling gör verkligen skillnad, och är så mycket mer än lite fluffande.